بررسی تفاوت Wi-Fi 6 و Wi-Fi 5 در اندروید باکس

فروشگاه اینترنتی تکنومال

اگر به دنبال خرید اندروید باکس هستید و در مشخصات اندروید باکس با عبارت های وای فای نسل 6 یا 5 روبرو شده اید تا انتهای این مقاله ما را همراهی کنید تا تفاوت Wi-Fi 6 و Wi-Fi 5 را برای شما مورد بحث و بررسی قرار دهیم . همچنین در ادامه نسبت به معرفی انواع اندروید باکس های مجهز به وای فای 6 خواهیم پرداخت .

مقدمه تفاوت Wi-Fi 6 و Wi-Fi 5

پیش از آن که نسبت به تفاوت های این دو نسل وای فای بپردازیم مقدمه ای بر پیدایش وای فای و نسل های آن اشاره خواهیم کرد . ما از روترهای بی سیم اولیه ای که دهه ها پیش معرفی شدند فاصله زیادی گرفته ایم. Wi-Fi از فناوری پیشرفته به کالایی تبدیل شده است که تقریباً در همه جا وجود دارد.

اکنون شاهد عرضه نسل جدیدی از دستگاه های Wi-Fi هستیم. نسل های مختلف وای‌فای مدت‌ها نام‌های پیچیده‌ای داشتند، اما در تلاشی برای رفع سردرگمی، اتحادیه Wi-Fi Alliance نسخه‌های فعلی، گذشته و نسل بعدی وای‌فای را تغییر نام داد.

تفاوت Wi-Fi 6 و Wi-Fi 5

چرا ما نام های جدیدی برای Wi-Fi داریم

پیش از آن که نسبت به بررسی تفاوت Wi-Fi 6 و Wi-Fi 5 بپردازیم باید به این موضوع بپردازیم که چرا نام های جدیدی برای وای فای داریم ؟ استانداردهای Wi-Fi که در خانه خود استفاده می کنید تغییر نام داده اند و همانطور که اشاره کردیم، نام جدیدی برای جدیدترین استاندارد Wi-Fi (802.11ax) وجود دارد که Wi-Fi 6 نام دارد.

پیش از این، استانداردهای بی سیم به یک نام فنی اشاره می کردند – نامی که در ابتدا توسط IEEE، که سازمانی است که استانداردهای شبکه را تعریف می کند، داده می شد.اکنون موارد زیر استفاده خواهد شد . همچنین از آن

Wi-Fi 6 به معنای فناوری 802.11ax – نسل جدید Wi-Fi است که در بسیاری از روترهایی که امروزه می توانید خریداری کنید وجود دارد.
Wi-Fi 5 به معنای فناوری 802.11ac است – به طور موثر نسل قبلی
Wi-Fi 4 به معنای فناوری 802.11n است – بسیاری از مردم تجهیزات شبکه مبتنی بر 802.11n خواهند داشت، اما از سال 2013 به بعد با 802.11ac در بسیاری از روترهای جدید جایگزین شد.
شایان ذکر است که تمام استانداردهای بی سیمی که در اینجا به آنها اشاره شده است، سازگار با نسل های قدیمی تر هستند. بنابراین با رایج شدن Wi-Fi 6، دستگاه‌های شما ناگهان از کار نمی‌افتند.

تعریف Wi-Fi 5 و Wi-Fi 6

Wi-Fi 5 که بیشتر به عنوان 802.11ac شناخته می‌شود، نسل پنجم وای فای است. Wi-Fi 5 به روز رسانی استاندارد 802.11a است و در دهه 2010 برتری داشت. قبل از اینکه 802.11ac Wi-Fi 5 نامیده شود، این استاندارد Wi-Fi گیگابیتی نیز نامیده میشد، زیرا اولین استاندارد Wi-Fi بود که به عنوان حداکثر سرعت داده از 1 گیگابیت بر ثانیه فراتر رفت.

Wi-Fi 5 چندین قابلیت از نسل دوم Wi-Fi را به کار گرفت، از جمله تقسیم فرکانس متعامد مالتی پلکس (OFDM) و توانایی کار بر روی باند 5 گیگاهرتز. Wi-Fi 5 این قابلیت‌ها را به ویژگی‌هایی تبدیل کرد که می‌توانست از شبکه‌ها و فناوری شبکه در آن زمان بهره‌مند شود و از آن پشتیبانی کند، از جمله قابلیت‌های استریم ویدئو و پشتیبان‌گیری از فایل‌ها.

Wi-Fi 6 به عنوان 802.11ax شناخته می‌شود؛ Wi-Fi 6 ششمین و آخرین نسل از Wi-Fi است و هدف آن بهبود بخش‌هایی مانند کارایی شبکه، حداکثر نرخ داده و زیرساخت شبکه سیمی است. Wi-Fi 6 نوید یک تغییر گسترده در صنعت شبکه را می‌دهد، با ویژگی های نوآورانه جدید که می تواند Wi-Fi 6 را اساساً از نسل های قبلی متمایز کند.

جدیدترین استاندارد WiFi که Wi-Fi 6 است بر اساس فناوری فوق العاده Wi-Fi 5 (802.11ac) ساخته شده است. Wi-Fi 6 از دسترسی چندگانه تقسیم فرکانس متعامد (OFDMA) استفاده می‌کند، یک ویژگی کلیدی که کارایی کلی شبکه را افزایش می‌دهد تا به چندین دستگاه با نیازهای پهنای باند مختلف اجازه دهد به WiFi شما متصل شوند. با توجه به تعاریف فوق می توان تا حدودی به تفاوت Wi-Fi 6 و Wi-Fi 5 پی برد .

تفاوت Wi-Fi 6 و Wi-Fi 5

تکنولوژی Wi-Fi 6 در زمینه‌های مهم مانند مصرف انرژی، امنیت شبکه، سرعت انتقال داده و تأخیر با Wi-Fi 5 متفاوت است. Wi-Fi 5 که در سال 2014 راه اندازی شد، چندین سال فناوری پیشرو برای شبکه‌های محلی بی‌سیم بود. با این حال، از سال 2019-2020، وای فای 6 با ارسال در مقیاس بزرگ در سراسر جهان رایج شده و مورد استفاده قرار گرفته است.

بهترین سرعت و بیشترین برد Wi-Fi 6

در فناوری WiFi، هر باند فرکانسی (2.4 گیگاهرتز یا 5 گیگاهرتز) از جریان‌های مؤلفه ساخته می‌شود. در این جریان‌ها است که داده‌های وای فای ما منتقل می‌شود. Wi-Fi 5 و Wi-Fi 6 بیشترین تعداد استریم را دارند، بنابراین سرعت وای فای گیگابیتی را امکان پذیر می‌کنند. Wi-Fi 6 تعداد استریم ها را به حداکثر 12 در باندهای 2.4 و 5 گیگاهرتز افزایش می‌دهد، در حالی که Wi-Fi 5 دارای محدودیت 8 در پیکربندی دو باند است. در واقع، دستگاه‌های سرویس گیرنده Wi-Fi 6 دارای 40 درصد افزایش سرعت نسبت به همتایان Wi-Fi 5 خود هستند.

بحث Wi-Fi 6 در مقابل Wi-Fi 5 شباهت‌ها و ویژگی‌های هر دو استاندارد را شامل می‌شود، از جمله ورودی چند کاربره، خروجی چندگانه (MU-MIMO) و اهداف برای حداکثر نرخ داده و فرکانس. با این حال، Wi-Fi 6 شانس بیشتری برای رسیدن به اهدافی مانند سرعت و فرکانس مشترک دارد، زیرا توانایی افزایش یافته آن برای پشتیبانی همزمان از مشتریان و دستگاه‌های بیشتری با ویژگی‌هایی مانند OFDMA است.

معرفی انواع اندروید باکس های مجهز به Wi-Fi 6

پس از آنکه به تفاوت Wi-Fi 6 و Wi-Fi 5  پی بردیم این نتیجه حاصل می گردد که خرید اندروید باکس های مجهز به wifi 6 می تواند بازدهی و نتایج با کیفیت تری را برای کاربران خود ارائه دهد . بنابر این در ادامه نسبت به معرفی انواع مدل های اندروید باکس مجهز به نسل ششم وای فای می پردازیم.

اندروید باکس beelink GT-king II

  • پردازنده مرکزی : پردازنده 8 هسته ای AMLOGIC A311D2
  • حافظه رم : 8 گیگابایت از سری LPDDR4X
  • حافظه رام : 64 گیگابایت
  • سیستم عامل : اندروید 11

قیمت و خرید اندروید باکس beelink GT-king II

اندروید باکس وای فای 6

اندروید باکس H96 MAX V58

  • پردازنده مرکزی : پردازنده 8 هسته ای rockchip 3588
  • حافظه رم : 8 گیگابایت از سری LPDDR4
  • حافظه رام : 64 گیگابایت
  • سیستم عامل : اندروید 12

قیمت و خرید اندروید باکس H96 MAX V58

اندروید باکس وای فای 6

اندروید باکس T95Z PLUS 2022

  • پردازنده مرکزی :   ALLWINNER H618
  • رم :                    4 و 2 گیگابایت
  • رام :                  64 و 32 و 16 گیگابایت
  • سیستم عامل :    اندروید 12

قیمت و خرید اندروید باکس t95z plus 2022

اندروید باکس وای فای 6

اندروید باکس X98H PRO H618

  • پردازنده مرکزی :   ALLWINNER H618
  • رم :                    4 و 2 گیگابایت
  • رام :                  64 و 32 و 16 گیگابایت
  • سیستم عامل :    اندروید 12
اندروید باکس وای فای 6

اندروید باکس mecool km6

  • رام :                  64 و 32 گیگابایت
  • رم :                   4 گیگابایت
  • پردازنده مرکزی :   amlogic s905 x4
  • سیستم عامل :    اندروید 10

قیمت و خرید اندروید باکس mecool km6

اندروید باکس وای فای 6

کلام آخر

در این مقاله سعی کردیم تا تفاوت Wi-Fi 6 و Wi-Fi 5 و همچنین اندروید باکس های مجهز به وای فای 6 را در اختیار شما قرار دهیم . در صورت وجود هر گونه سوال در مورد این مقاله و سایر محصولات می توانید با پشتیبانی ما در ارتباط باشید .

 

 

 

 

 

پشتیبانی تکنومال
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *